Tortosa es va
endinsar en la Setmana Santa del 19 al 28 de març
El Diumenge de Rams
s’inicià amb la tradicional missa de Rams i amb la benedicció de les Palmes. No
obstant, alguns dels actes habituals de la nostra Setmana Santa es van veure
afectats per la pluja i també perquè just el mateix diumenge va tenir lloc el tràgic
accident del bus d’estudiants a Freginals que va suposar una àmplia
mobilització dels màxims serveis de les nostres terres i, especialment, de
Tortosa. Per tots aquests motius no es va poder celebrar la tamborada que es fa
en acabar la missa i els passos no van exposar-se a la plaça de la Cinta, pel
risc de pluja.
Tot i els
inconvenients de primera hora, per la tarda es va celebrar la Processó de la
Passió, la més rellevant de la ciutat i que compta amb un important conjunt
escultòric que conforma els onze passos que la distingeixen. Aquest any la
processó ha variat el recorregut, recuperant el seu originari, que acabava a la
plaça dels Dolors, tal i com es feia l’any 1806.
El primer pas és el
de “L’Oració de l’Hort”, també anomenat Pas dels Pagesos, on ens mostra la
imatge de Jesús resant tota la nit i acompanyat dels seus dotze apòstols que
estan dormint sota l’ombra de l’olivera, que es podria considerar l’element més
representatiu del pas. El seu autor és Carles Riba, fou construït el 1941 i té
5 figures.
El pas pertany a la
confraria més antiga que participa en els actes de la Setmana Santa, la
Confraria de Sant Antoni dels Pagesos, que deu el seu nom al patró dels animals
i dels pagesos, Sant Antoni Abat.
L’any de fundació de
la Confraria és el 1363, tot i que els seus estatuts daten del segle XVI, al
1586. L’església i actual seu de la confraria és l’actual Centre
d’Interpretació de la Setmana Santa.
Les vestes d’aquesta
confraria vesteixen un hàbit de color verd amb la capa blanca i duen el símbol
gremial al seu escut.
El segon, és el de
“La flagel·lació”, sovint conegut amb el nom de Pas del Roser. El seu autor és
Claudi Rius i el construí el 1945.
Aquest pas, amb 4
figures, pertany a la Confraria de la Mare de Déu del Roser, fundada l’any
1944, i que desfila a totes les processons amb l’estendard propi del pas,
encarregat a les monges del Reial Monestir de la Puríssima Concepció Victòria,
just quatre anys després de la creació del pas. L’hàbit que duen els membres
d’aquesta confraria, ubicada a l’església del Roser, són de color blau fosc amb
una capa blanca i amb un escut que duu l’anagrama de “Maria” envoltat per un
rosari, una corona reial i una rosa.
El tercer pas és el
de “La Coronació d’Espines”, també té 4 figures i és de l’autor Claudi Rius.
Fou fabricat l’any 1948. El pas pretén recrear el passatge evangèlic de Sant
Mateu, on es descriu com Jesucrist fou despullat al Pretori i coronat
d’espines.
L’altre pas de la
Confraria és el de “La verge de les Angoixes”, de l’autor Àngel Acosta i realitzat
l’any 1999. Consta d’una figura central, la de la Mare de Déu, que reflecteix
el gran sofriment i dolor que sent pel destí del seu fill. El més destacat és
l’expressió del seu rostre on es poden observar unes llàgrimes realçades amb
vernís sintètic per donar-li més realisme. També hi destaca una daga que duu
clavada al cor i la corona de plata amb pedres incrustades. Aquest pas ha estat
restaurat i ara, la Mare de Déu, compta d’un nou mantell i una corona més
polida i perfeccionada. El pal·li, que fins ara la cobria en totes les
processons, ara només es podrà veure al Centre d’Interpretació de la Setmana
Santa.
Els passos pertanyen
a la Confraria de la Puríssima Sang, l’única que en té dos. Aquesta confraria
fou fundada l’any 1558, tot i que, els seus estatuts foren aprovats el 1587.
Des de finals del segle XVI havia tingut una església pròpia, però aquesta fou
enderrocada el segle XX. Actualment, té la seva seu al Col·legi Diocesà de la
Sagrada Família.
Els hàbits d’aquesta
Confraria són de color vermell amb una capa blanca i un escut brodat que duu la
creu i encerclada per la corona d’espines.
El cinquè pas és el
de “Jesús davant Pilat” o “Pas de l’Ecce Homo” i fou elaborat pels Tallers
Salesians de Barcelona el 1942, quan l’alcalde de la ciutat l’encomanà fer.
Consta d’un total de 5 figures.
El pas, pertany a la
Confraria de l’Av. de Santa Clara, que fou fundada l’any 1996 per l’associació
de veïns del barri de Santa Clara amb l’objectiu d’acompanyar aquest pas que no
tenia confraria des de feia temps. La majoria dels seus membres són veïns del
barri que pertany al monestir de les clarisses. La seva vesta està inspirada en
l’hàbit de les monges d’aquesta ordre i és de color marró fosc amb la capa de
color beix i que duu un escut brodat amb la figura de Jesús.
El sisè pas és el de
“Jesús de la Passió”, conegut com el Pas del Natzarens, i va ser construït per
Claudi Rius l’any 1942. Consta d’una figura central, la de Jesús amb la Creu a
l’esquena. Aquest pas es va inaugurar després de la guerra, ja que l’existent
fins aleshores, havia desaparegut. L’anterior comptava amb més figures, i una
d’elles era “l’Espieta”, tan característica de la Setmana Santa d’aquella
època.
Aquest pas pertany a
la Confraria dels Natzarens de Jesús de la Passió, que té els seus orígens en
els Antics alumnes dels Germans en les Escoles Cristianes. La confraria es
fundà l’any 1930, en el qual participà per primer cop en la processó del
Diumenge de Rams.
El seu hàbit és de
color morat i duu una creu brodada amb la corona d’espines. També porten un
cinturó blanc amb els set nusos.
El setè pas és “El
Despullament”, també anomenat Pas del Sagrat Cor, elaborat per Àngel Acosta el
2004. Consta de tres figures i no es considera una rèplica de l’anterior
desaparegut durant la guerra, ja que aquell contenia cinc figures.
Aquest pas pertany a
la Confraria del Sagrat Cor de Jesús, fundada l’any 1999 i que deu el seu nom a
la gran devoció que el poble de Jesús sempre ha tingut al Sagrat Cor.
Els seus primers
confrares es van proposar recuperar aquest pas que s’havia perdut durant la
guerra. Les seves vestes duen un hàbit de color siena brillant amb la capa de
color negre i amb un escut del Sagrat Cor brodat.
El vuitè pas és “Ecce Mater Tua”, és a dir, “Heus aquí la
teva mare”, de l’autor Innocenci Soriano-Montagut. El pas, també anomenat Pas
del Patronat, es va construir el 1958 i consta de tres figures.
El pas pertany a la
Confraria Maria Immaculada. L’any 1619 es fundà una confraria sota l’advocació
de Maria Immaculada a l’església Sant Antoni dels Pagesos. No es tornà a
recuperar fins en temps de la postguerra, quan els membres del Patronat Obrer
de la Sagrada Família van decidir donar-li una nova vida i recuperar el seu pas
el 1958. Aquell mateix any ja va se’l va poder veure desfilant pels carrers de
la ciutat, tot i que, no va ser finalitzat fins el 1959, moment en el qual
incorporà la seva última figura, la Mare de Déu.
Les vestes llueixen
un hàbit de color blanc amb una capa i un cíngol de color blau cel. Porten
guants de color blanc.
El novè pas és el
“Crist Crucificat” o “Crist de la Puríssima”. Originàriament, aquest pas fou
construït per Fray Humile de Petràlia, el 1635. Durant la guerra, el van
intentar cremar i el van lligar amb unes cordes però finalment no van poder
endur-se’l. Molt temps després, el van trobar a la mateixa església i no
s’havia cremat. Actualment, es conserva al convent de la Puríssima Concepció
Victòria. El 1954 es va realitzar una còpia per part dels germans Aleixendri i
aquesta és la que actualment conté el pas. A més, el pas conté una relíquia amb
un petit fragment de les cordes amb les quals van lligar el Crist i també
altres relíquies, com la de Gil de Frederic.
El pas pertany a la
Confraria del Sant Crist de la Puríssima fundada l’any 1659 per tal de portar i
custodiar la imatge del Crist, que és invocat per demanar pluges. El pas no
havia participat mai en la processó del Diumenge de Rams i no va ser fins
acabada la Guerra Civil que començà a sortir-hi. El vestit de les vestes
d’aquesta confraria vol imitar l’hàbit de les monges del convent i és de color
blanc amb una capa negra i un cordó del mateix color que duu els nusos
franciscans i el rosari.
El desè pas és “El
davallament de la creu”, conegut per la ciutadania com a Pas de la Banca perquè
la Confraria va tenir el seu màxim esplendor en el ressorgiment del Banc
d’Espanya i en la fundació del Banc de Tortosa, en 1881. Fou creat per Enric
Monjo el 1952.
Aquest és el pas més
representatiu, ja que conté un total de set figures, les quals, són de mida real.
A diferència de tots els altres, els seus colors són molt vistosos, sobretot,
en les seves vestidures. Per tal de ressaltar l’expressió, el volum i els
colors es fa un acabat amb àcids corrosius, aplicats amb molta cura, per tal de
destacar-ne l’or. La seva escultura més rellevant és la de Maria Magdalena, ja
que es troba reproduïda a la Catedral de Washington. A més, el pas consta de la
calavera d’Adam i un conjunt de claus molt antics pertanyents d’una església i
que van ser una donació per al conjunt escultòric.
A més, el pas compta
amb una relíquia pròpia elaborada amb jaspi de la Cinta i que té un gravat de
la petxina dels pelegrins del Camí de Sant Jaume. La peça vol ser una
reproducció de l’escut franciscà i compta amb relíquies de Francesc d’Assís,
Enric d’Ossó, de Mossèn Sol, Rosa Mª Moles i la beata Mª Cinta Patrocinio.
Aquest pas pertany a
la Confraria de les Cinc Llagues, fundada l’any 1930, i degut al seu pes, és
dut per vuit confrares en totes les processons. La seva advocació religiosa
està relacionada amb l’ordre dels franciscans i data del segle XIII, en plena
Baixa Edat Mitjana. La confraria no es fundà fins el 1930, moment d’importància
del sector bancari, i fou fundada per persones vinculades en aquest sector.
Durant el període de
la Guerra Civil, aquest pas també es va perdre i no va ser fins el 1950 que es
començà a construir-se el nou. L’obra va ser pagada a partir de les aportacions
dels bancs i caixes d’estalvi de la ciutat i per les quotes dels confrares.
Coincidint amb la inauguració del pas van decidir confeccionar uns nous hàbits.
El 1995, es provocà intencionadament un incendi que va perjudicar la
plataforma, els guarniments i la instal·lació elèctrica del pas.
Afortunadament, les figures no van patir cap desperfecte.
L’any 1997, es
constitueix la Germandat de les Cinc Llagues, que obté el reconeixement jurídic
i del Bisbat de Tortosa. A més, la confraria també té l’estendard més antic.
Les vestes de la confraria duen una túnica grisa amb un cordó vermell que té
els set nusos franciscans. La capa i el capirot són negres i duen l’escut
brodat a l’alçada del pit i a la banda esquerra de la capa.
L’onzè i últim pas és
el de “La Pietat” o Pas de la Passió, i va ser construït el 1941, per Innocenci
Soriano-Montagut. Consta de dues figures i, principalment destaca per les
vestidures de la Mare de Déu que contenen tocs de pa d’or imitant una tècnica
antiga.
Aquest pas pertany a
la Confraria de la Mare de Déu dels Dolors, fundada al 1724. Aquesta confraria
disposava d’una església pròpia situada al davant del Convent de la Puríssima i
des dels seus orígens, el seu objectiu ha estat commemorar els sofriments de
Maria. Fins l’any 1936 s’hi guardaven la majoria de passos de la ciutat. El
paper de la Confraria ha estat força important a la nostra ciutat, ja que des
del 1806 que es responsabilitza de l’organització de la Processó de la Passió.
La Confraria de la
Mare de Déu dels Dolors havia estat una de les més nombroses del territori
perquè aplegava confrares i penitents vinguts d’altres confraries. Les seves
vestes vesteixen un hàbit i un cinturó de color negre. Al pit duen brodat
l’emblema dels Set Dolors de Maria, un cor travessat per set espases.
Tradicionalment, el vestit s’anava enriquint amb diversos brodats daurats.
I pel que fa a la processó
per excel·lència de la Setmana Santa tortosina, la Processó de la Passió o
Processó del Diumenge de Rams, cal destacar que els seus orígens es remunten a
l’any 1806, en el qual es creu que la processó, ja existent dels Disciplinats,
organitzada per la Confraria de la Puríssima Sang, havia anat incorporant
altres associacions gremials des del segle XVI.
D’altra banda, la
Confraria de la Mare de Déu dels Dolors, a poc a poc, com a d’altres ciutats,
va voler implantar un acte relacionat amb la seva devoció. En aquest any es
decideix fusionar ambdós actes per fer-ne un de molt més significatiu i
rellevant. Tota aquesta informació però, és molt escassa perquè la majoria de
documents es van perdre durant la guerra.
A partir d’aquell
moment, la processó va adquirir una singularitat pròpia que s’ha mantingut fins
als nostres dies. A més, des d’aleshores, compta amb una participació popular
on es mostren els costums i tradicions dels tortosins. De mica en mica, es va
produir un increment de visitants, tot i que, s’ha de reconèixer que aquesta
processó ha hagut de passar períodes molt bons i d’altres de decadència. Per
tal de millorar-la, es van començar a reconstruir els passos perduts per la
guerra i van passar de ser duts pels portants, a convertir-se en grans passos
duts en una plataforma semblant a les carrosses.
Actualment, la
processó és organitzada per part de l’Agrupació de Confraries de la Setmana
Santa. Es conserva el format instaurat en aquella època, tot i que, s’hi han
anat afegint alguns canvis. A la processó, hi participen totes les confraries
amb els seus respectius passos i estendards. També compta amb la participació
de la Creu dels Improperis i l’estendard de l’Agrupació de Confraries, que es
dut per un membre de la confraria i pels borlistes designats cada any.
S’inicia amb els
Armats de la Sang de Reus, liderats pel capità manaia. També hi participa la
Banda de Cornetes, Gaites i Timbals de la Reial Germandat de Jesús de Natzarè,
de Tarragona; la Banda de cornetes i tambors “Verge de la Misericòrdia”, de
Reus; la Banda de Tambors del Sagrat Cor de Jesús, la Banda de Tambors de la
Immaculada, “Els Batecs” o la Banda de la Confraria del Crist dels Mariners, de
Vinaròs.
A més, com a cloenda,
hi desfilen les autoritats de la ciutat amb l’acompanyament de la Banda
Municipal de Música de Tortosa. La processó també és única pel fet de conservar
la tradició llevantina d’obsequiar al públic amb caramels, per tal de treure el
mal gust de boca produït per la visió dels sofriments del Nostre Senyor, representats
als passos.
Dilluns es va fer un
taller de manualitats on els nens han pogut elaborar els seus propis titelles
de natzarens i mitjançant el joc i la dinàmica, s’han pogut apropar més a la
Passió i als seus trets característics i el concert de la Passió segons St.
Mateu, amb peces J. S. Bach. El mateix dia, en acabar el concert es va celebrar
una encesa d’espelmes a la Plaça de la Cinta a favor de la Fundació Noèlia, que
treballa en la recerca i la investigació de la Distròfia Muscular Congènita.
Dimarts, es va fer el tradicional
Concert de Música Sacra, a càrrec del Cor Labinota, a la Cripta de la
Reparació. Els diners recaptats en la venda d’entrades del concert es
destinaran a favor de Càritas.
El mateix dia va tenir lloc la
conferència “20 anys de la Processó del Silenci”, a càrrec de l’historiador, Hilari
Muñoz i del president de la confraria dels Armats de la Sang, Joan Antoni
Panisello.
Hilari Muñoz va explicar que “la
Processó del Silenci era antigament coneguda com a Processó dels Disciplinats”
i que aquests “eren els qui es flagel·len de forma pública en el marc de la
religió catòlica i de forma voluntària per commemorar la Passió de Crist o per
purgar un pecat”. El seu origen es remunta a l’Europa del segle XV, en plena
evolució de la religió catòlica i llavors aquest tipus de processons eren
considerades com les commemoracions més viscudes i més lligades amb la Passió
de Crist.
També destacà que “a partir dels
segles XIV – XV, van aparèixer les dificultats més greus de la societat, com la
fam o la pesta i, llavors, la gent havia de creure en el més enllà”. En aquest
sentit, a Tortosa va aparèixer la confraria dels Armats de la Sang, que s’encarregava
de fer un digne enterrament a tots els difunts per les malalties que assetjaven
la societat.
Muñoz, va destacar que “els
disciplinats eren els qui gestionaven i administraven la confraria” i que “estaven
ubicats a l’antiga església de St. Domènech”. No va ser, però, fins el 1582 que
la Confraria de la Sang va rebre la llicència per agafar fusta dels Ports i fer
l’església actual. Al llarg de la xerrada, explicà que “el Prior rebutjava les
persones sense moralitat a l’hora d’acceptar-lo a la confraria”.
Al segle XVIII la confraria va
ampliar la seva església i apareix, al 1762, documentada per darrer cop, la
processó de la Confraria de la Sang, és a dir, la que més tard esdevindria en
la Processó del Silenci. Amb el regnat de Carles III es va pretendre controlar
la manifestació de la religiositat des de totes les vessants possibles i al
1771, l’alcalde major va determinar quines confraries decidia mantenir i quines
modificar i la Confraria de la Sang tenia “la
renda suficiente i sobrante para subsistir”. No obstant, l’informe també
especificava que “se prohíbe el pedir y
exigir de los cofrares cosa alguna y cuota de limosna”, de manera que, si
no pagaven els confrares, la confraria no disposava de suficient finançament i
s’acabaria extingint.
El 1919 tanca la capella i es torna
a reobrir per l’esforç del Bisbe Rocamora que va permetre de fer millores a tot
l’equipament. Així doncs, l’església queda consolidada a la cruïlla de l’actual
C/ de la Sang i de l’Avinguda de la Generalitat. Malauradament, una modificació
integral del traçat de la ciutat fa que la Plaça de les Cols desaparegui i que
s’hagi de sacrificar l’església de la Sang entre els anys 1928 i 1929.
Per la seva banda, Joan Antoni
Panisello va recordar que “fa tot just 20 anys es va recuperar la processó
però, al principi només hi havia un pas i als carrers no hi havia gent”. Va
explicar que “al tercer o quart any es van incorporar dues bandes a la
processó, però des de fa onze anys hi participen tots els grups, colles i
bandes de la ciutat”. Va afegir que “l’objectiu inicial d’aquesta processó va
ser destacar la presència del silenci, utilitzar tambors sords per a la
processó i que anés desfilant pel Casc Antic” i que “al principi s’havien fet
moltes proves fallides però des de fa 4 o 5 anys es va trobar la solució
definitiva, fent-la passar per l’Absis, un lloc bonic i impactant perquè s’apaguen
tots els llums quan passa la processó”. Finalment, afegí que “la Processó del
Silenci està consolidada i s’ha convertit en un acte emocionant amb l’entrada
del Sant Crist de la Puríssima acompanyat per tots els estendards”. L’historiador,
Hilari Muñoz, ha acabat la conferència tot recordant que “fa 20 anys es va
poder recuperar una processó i una confraria, ara ja sense disciplinats” i que “ara
hem de presumir de tenir una processó amb rerefons històric que modestament hem
intentat de documentar”.
Així doncs, la nit del Dijous Sant
és la més emblemàtica i impactant de tota la Setmana Santa de Tortosa, i és que
quan falta poc més de mitja hora per a les 24:00h, els carrerons del Casc Antic
de la ciutat s’omplen de gom a gom i són un anar i venir de gent, molts d’ells
tortosins, tot i que també hi trobem visitants vinguts d’arreu, que,
aspectants, esperen l’arribada del Sant Crist de la Puríssima a la Plaça de la
Immaculada, tot un indici perquè s’iniciï la Processó del Silenci.
Aquesta processó ha hagut de passar
per diferents moments, ja que a causa de la fusió de les
processons esmentada anteriorment, va acabar desapareixent. No fou fins el 1996
que es va decidir recuperar aquesta processó que, tradicionalment, desfilava
pels carrers de la ciutat a partir de les dotze de la nit i comptava amb la
participació de totes les confraries i dels passos de “L’Oració de l’Hort”, “La
Mare de Déu de les Angoixes” i el de “Jesús de la passió”. Des del 2004 ençà,
es va decidir recuperar els seus orígens, i la processó també s’ha convertit en
un dels principals atractius de la Setmana Santa tortosina, degut a la seva
espectacularitat.
La processó, com ja
hem dit, s’inicia a la Plaça de la Immaculada sota un únic so, el dels tambors
de les confraries que l’encapçalen i la tanquen. Entre ells, hi desfila el
“Sant Crist de la Puríssima” i la “Creu dels Improperis”, portats per diversos
confrares a les espatlles. Un dels llocs més emblemàtics per veure-la és a la
Plaça de l’Absis, on a mesura que s’aproxima la processó, s’apaguen els llums i
es presencia l’espectacularitat, tant visual com sonora del conjunt.
Un altre moment molt
recomanable és el seu final, que té lloc al Convent de la Puríssima Concepció
Victòria, i compta amb l’entrada del “Sant Crist de la Puríssima” i de tots els
estendards de les confraries.
A l’exterior del convent
se situen tots els tamborers de les confraries formant un passadís per on
passen el “Sant Crist de la Puríssima” i la “Creu dels Improperis”. Un cop
entra al convent, és col·locat en una plataforma per tal que la gent pugui
apropar-s’hi per venerar-lo. Però, aquest any la processó celebrava el seu 20è
aniversari i per tal de commemorar-ho, es va baixar el Sant Crist de la
Puríssima original perquè tots aquells que ho desitgessin poguessin
venerar-lo i vetllar-lo.
Divendres Sant, el
darrer dia de la festivitat del calendari litúrgic, s’inicia amb el tradicional
Via Creus, al Calvari de Santa Clara, i prossegueix amb la Processó del Sant
Enterrament, que simultàniament, també es celebra al poble veí de Jesús.
Els seus orígens cal
situar-los a mitjans del segle XVI, quan un canonge de la Seu de Tortosa
establí que se celebrés una processó cada Divendres Sant i que aquesta, fos
organitzada pels canonges de la Seu i sortís de la Catedral. Hi ha documents
que demostren que la muller del vescomte de Castellbò, Oliver de Boteller, ja
organitzava una processó per aquesta data i amb sortida des de la Catedral.
Actualment, la
processó l’organitza l’Agrupació de Confraries de la Setmana Santa i compta amb
la participació dels passos que escenifiquen la mort de Jesús i el pas del
“Crist Jacent del Sant Sepulcre de la Catedral”, acompanyat pels natzarens,
magdalenes i penitents.
Aquest any però,
també a causa de la pluja, no va poder realitzar el seu recorregut habitual i
es va haver de celebrar la processó per l’interior del Claustre de la Catedral
acabant a l’Altar Major de la Catedral.
Els passos que
conformen les nostres processons, els seus elements més característics i una
exposició permanent que compta amb una mostra de cadascun dels hàbits
característics de cada confraria, es poden visitar durant la resta de l’any al
Centre d’Interpretació de la Setmana Santa, ubicat a l’antiga Església de Sant
Antoni Abat, al C/Montcada.
Aquesta església
havia estat propietat dels pagesos que la van adquirir per a la seva confraria.
Actualment, està restaurada perquè es va cremar durant la guerra i l’únic que
en queda d’aquella època són algunes de les pintures que hi ha en un arc de la
primera capella, obra del pintor Antonio Cerveto.
La Setmana Santa de
la ciutat de Tortosa ha anat creixent i s’ha anat consolidant al llarg dels
anys fins al punt d’haver acabat consolidant-se com un atractiu turístic més.
De fet, tots aquests detalls i el seu espectacular conjunt escultòric és allò
que la fa tan especial i l’acaba distingint d’altres que hi tenen lloc a
Catalunya.
Tortosa, Terres de
l’Ebre, 28 de març de 2016
Redactat per: Irene
López
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada