dilluns, 12 de gener de 2015

Valoració de la Campanya de dinamització comercial de la ciutat








Els comerciants valoren molt positivament les activitats per dinamitzar el comerç impulsades des de la Federació Comercial i de Serveis de Tortosa

Aquestes festes la Federació Comercial i de Serveis de Tortosa, Tortosa +, juntament amb l’Ajuntament de Tortosa, han impulsat una campanya que tenia com a principal objectiu dinamitzar el comerç de la ciutat durant aquestes festes, especialment Nadal i Reis, i afavorir les compres dels clients.
L’activitat estrella d’aquestes festes ha estat la pista de gel de 200m2 que s’ha instal·lat a la Plaça de l’Ajuntament del 5 de desembre al 7 de gener, un dia més del previst inicialment.
Aquesta iniciativa ha estat promoguda per més de 800 empreses de l’àmbit comercial i de la restauració i ha comptat amb el suport de l’Ajuntament de Tortosa, la Diputació de Tarragona, la Generalitat i la Cambra de Comerç, entre d’altres associacions i entitats.
La pista tenia un aforament d’unes 40 persones i el preu de l’entrada era de 6€, incloent el lloguer dels patins. També hi havia un pack de 10 sessions o el descompte amb el Nadal Jove.
Es podia patinar durant mitja hora i els establiments de la ciutat oferien vals de descompte de 2€ per als seus clients.
La pista, al igual que les altres activitats impulsades des de la Federació, ha estat valorada de manera molt positiva per part dels comerciants i també de la ciutadania.
El passat dimecres dia 7, va tancar les seves portes amb una participació superior a l’esperada, un total de 7.000 persones, que al llarg d’aquestes festes van anar a patinar i van gaudir dels descomptes.
La dinamitzadora de la Federació Comercial i de Serveis de Tortosa i de l’Agrupació Centre Comerç, Montse Llorca, ha explicat que “gent de fora i de les comarques del voltant, principalment del Montsià i de la Terra Alta, han vingut a la pista de gel durant les festes”.
Llorca ha valorat positivament la iniciativa, ja que ha tingut “molt d’èxit i ha superat els seus objectius” i que “des de la Federació tenim la intenció de repetir l’experiència de cara a l’any vinent”.
Ha explicat també que hi ha hagut moltes famílies que van repetir fins 4 o 5 vegades, al igual que es van trobar amb unes 8 o 10 persones de Tortosa, que ja tenien domini del patinatge, i que duien els seus patins per poder practicar amb tranquil·litat a les hores més baixes d’afluència.
A més, també ha explicat que la Federació i l’Ajuntament van arribar a un acord per tal que tots aquells que visitessin la pista de gel, comptessin amb un 25% de descompte al Saló Infantil i Juvenil del Nadal Jove; i els visitants del Nadal Jove, tenien un descompte d’1€ a la pista de gel. No obstant però, un cop el Nadal Jove va tancar les seves portes, uns quants inflables es van situar a la Plaça de l’Ajuntament, per tal d’acabar d’arrodonir la campanya de Reis.
Aquesta oferta va comptabilitzar un total de 2.000 tiquets venuts.
Uns dies abans que la pista finalitzés la seva activitat, vam poder parlar amb uns quants ciutadans.
La Joana, de Tortosa, ens va explicar que era el segon dia que visitaven la pista de gel, i que aquest cop, ho feien acompanyats dels seus familiars de Mallorca. Va mostrar-se “molt contenta i satisfeta” amb la iniciativa de la Federació i amb l’oferta de vals de descompte. També va dir que “és una experiència que ha estat un encert per a la ciutat i que s’hauria de repetir de cara a l’any vinent”.
També vam poder parlar amb uns senyors vinguts de Roquetes i que encara no l’havien visitada. Tots dos van dir que “és una molt bona oportunitat per aquestes terres” i que “creiem que ha quedat una mica petita i l’haurien d’ampliar de cara a l’any vinent”.
Una altra de les activitats que s’ha pogut gaudir durant a questes festes ha estat el Tren Urbà, un equipament que ha recorregut els carrers de les principals zones comercials per facilitar-ne l’accés als seus visitants. Aquest, també ha enllaçat els aparcaments en superfície gratuïts amb el centre i s’ha anat aturant a les principals parades de bus.
El Tren Urbà, de l’empresa “Avenida” de Calanda, ha estat un projecte impulsada per l’Associació de Comerciants del barri del Temple i ha comptat amb el suport de la Federació Comercial i de Serveis,Tortosa +, i de l’Ajuntament de Tortosa.
A més, també s’han realitzat altres activitats com les paradetes d’alguns dels comerciants, exposades a la plaça Barcelona, o l’actuació itinerant del pallasso Muniatto i els alumnes del Conservatori de Música de Tortosa pels diferents comerços del centre.
També s’ha pogut veure el Pare Noel repartint caramels als nens pels carrers de la ciutat, a la Rua del barri de Ferreries, l’entrega de cartes del Pare Noel a la Fira de Tardor o les fotografies amb el Pare Noel a la Fira de Nadal del Nucli Antic.
Els artesans de les Terres de l’Ebre, també van organitzar la mensual Trobada d’Artistes, coincidint amb un dels dies claus de les compres als comerços, a la Plaça de l’Ajuntament.
D’altra banda, també hem parlat amb alguns comerciants de la ciutat perquè ens facin una valoració d’aquesta campanya de Nadal i Reis, en relació a les vendes efectuades i valorant les accions impulsades des del comerç.
L’Alba Franch, de l’establiment de La Xertolina, ens va respondre a les següents qüestions:
Entrevistador: Com valora la campanya de Nadal i Reis respecte a l’any anterior?
-Alba Franch: Ha estat una campanya molt forta i des dels comerços s’ha agraït molt.
-E: Més vendes però d’inferior valor?
-A: Sí, hi hagut més vendes, però eren minoritàries, la gent comprava principalment productes típics com torrons tradicionals o tortells de Reis, o simplement, venien a fer un cafè.
-E: S’ha notat la petita recuperació econòmica?
-A: S’ha notat un lleuger augment de les vendes.
-E: Els compradors han estat majoritàriament de Tortosa o també n’hi ha hagut de fora?
-A: Sí, hem tingut bastants clients de fora, especialment dels pobles del voltant i de les comarques del Montsià i Terra Alta.
-E: Com valora les iniciatives de dinamització comercial impulsades per la Federació Comercial i de Serveis Tortosa + de la Pista de gel o el Tren Urbà?
-A: Ha estat una iniciativa molt bona i positiva que ha ajudat a potenciar el comerç de la ciutat i on la gent hi reacciona.
-E: Creu que aquestes iniciatives s’haurien de repetir de cara a l’any vinent?
-A: Seria bo que es torni a fer l’any vinent i també s’hauria de fer alguna cosa per a l’època d’estiu.
-E: Què en pensen de la polèmica generada al voltant del diumenge 28, que s’haurien hagut d’obrir els comerços, però la Federació va considerar que aquest festiu s’havia de tancar?
-A: Els comerciants i la Federació s’haurien de posar d’acord perquè va perjudicar les vendes i va ser un dia fluix.
-E: Aquest establiment estava adherit a l’oferiment de tiquets de descompte amb la Pista de Gel. Quin és el balanç d’aquesta oferta?
-A: És molt positiu perquè hem venut 2 talonaris i mig, al voltant d’uns 70 tiquets, que oferíem als clients que superaven les vendes de 10€.
En relació a les qüestions anteriors, també ens van respondre Carmen Jardí i Cristina Palànquez, de la botiga C&C.
També van coincidir en què les propostes de dinamització comercial han estat molt positives i caldria repetir-les de cara a l’any vinent.
Consideren que han tingut vendes de quantitats més elevades que l’any passat, tot i que no s’ha notat gens la recuperació econòmica. Van destacar la presència de clients estrangers, així com també de les comarques properes com la Terra Alta i el Montsià.
Cristina Palànquez, per la seva banda, s’ha mostrat crítica amb els aparcaments al centre de la ciutat, ja que molts clients es van queixar de la zona blava. També ha volgut proposar que de cara a l’any vinent es podria incorporar un servei de bus gratuït, al igual que en la Fira de Mostres, que enllacés el centre amb el Nucli Antic.
Un altre del comerços que hem entrevistat ha estat La Creu. La seva responsable, Olga Besolí, ha destacat que les vendes han anat millor que l’any passat però han estat d’un valor inferior. En referència a la polèmica de l’obertura del diumenge 28 s’hi ha referit tot dient que perjudicà en les vendes. No obstant però, ha valorat de manera molt positiva les diferents activitats de dinamització comercial, com és el cas de la Trobada Mensual d’Artistes de les Terres de l’Ebre, que aprofitant les festes, aquest mes es va situar a la Plaça de l’Ajuntament.
Les dependentes d’altres establiments com Minipreus (Cristina Lozano) o la merceria Isa Fanlo (Laia López), també han considerat rellevant l’èxit de la Pista de Gel, ja que “ha estat una bona experiència que s’hauria de repetir” i que “amb els descomptes, els nens també han pogut gaudir de la pista”.
La dinamitzadora de la Federació Comercial i de Serveis de Tortosa i de l’Agrupació Centre Comerç, Montse Llorca, ha parlat de “l’augment de consumidors i la satisfacció dels botiguers durant aquesta campanya nadalenca”. També s’ha referit als clients vinguts dels pobles del voltant i de les comarques del Baix Ebre, Montsià i Terra Alta.
Tot i que encara no ha volgut donar les xifres, ha destacat que “s’ha notat una mica la recuperació econòmica perquè hem tingut uns festius molt bons on es podia veure molta gent pels carrers”.
Segons Llorca, “diumenge 28 es va poder obrir però no s’hi van sumar tots els comerços, no creiem que hagi perjudicat en les vendes perquè els compradors ja ho sabien i van poder venir un altre dia”. Ha afegit també que “els festius generalment van ser molt bons i a Tortosa es va obrir el 6, 8 i 21 de desembre i el 4, 5 i 6 de gener”.


Tortosa, Terres de l’Ebre, 7 de gener de 2015


Redactat per: Irene López

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada