Del 28 de març al 6
d’abril, Tortosa va acollir una nova edició de l’emblemàtica Setmana Santa
Tradicionalment, el
primer acte que encapçala l’atapeïda agenda d’actes és el Pregó de la Setmana
Santa, que en aquesta edició, va ser a càrrec del Bisbe de Tortosa, l’Excm. i
Rvdm. Sr. Enrique Benavent. El pregó, que es fa al Saló de Plens de la Casa
Consistorial, fou presidit per l’alcalde de la ciutat, Ferran Bel; el vicari
general de la Diòcesi de Tortosa, José-Luís Arín; la presidenta de l’Agrupació
de Confraries de la Setmana Santa, Cinta Fontanet i la resta dels membres de la
Corporació Municipal i d’autoritats de la ciutat.
L’alcalde de Tortosa,
Ferran Bel, va agrair la feina feta des de les confraries i agrupacions, tot
dient que “des de l’Ajuntament sempre estarem en deute amb les confraries”.
Va voler fer
referència al Centre d’Interpretació de la Setmana Santa, que “posa a l’abast
de la ciutadania el patrimoni escultòric dels passos tortosins”. A més, no va
deixar de mencionar l’èxit del VII Congrés de Confraries de Setmana Santa de
Catalunya que va aplegar prop de 200 persones vingudes d’arreu del país.
Respecte a la Setmana
Santa, va dir que “ha entrat a formar part de la nostra cultura i del nostre
patrimoni immaterial en les darreres dècades” i que “és un esforç que s’ha
d’anar augmentant al llarg del temps”.
Finalment, es va
adreçar al pregoner dient que “sempre serà pregoner de la ciutat” i que “és un
encert haver-lo convidat sent aquesta la seva segona Setmana Santa viscuda a la
ciutat”.
La presidenta de
l’Agrupació de Confraries, Cinta Fontanet, va agrair la feina de l’Agrupació en
l’organització de les tasques i va convidar a la ciutadania a participar en
l’acte de la Cadena Solidària “Donem-nos les mans”.
El pregoner, el Bisbe
de Tortosa, Excm. i Rvdm. Mossèn Enrique Benavent, va dir que tot i no tenir la
mateix experiència i coneixença en la ciutat com la resta de ponents, “l’any
passat vaig poder contemplar unes estampes úniques de la ciutat”. Va esmentar
que “la devoció pel senyor és un element característic de la religiositat
tortosina” i va dirigir un reconeixement per “l’admirable treball” que està
fent l’Agrupació de Confraries de la Setmana Santa i el Centre d’Interpretació.
A més, exposà que “Tots els pobles i
ciutats celebren la Setmana Santa i no hi ha ningú que ho celebri de la mateixa
manera i aquest distintiu que la fa única a cada poble és el que la fa
créixer”. En relació a Tortosa, va dir que “la processó de la Passió és com un
pòrtic d’entrada que ens introdueix als esdeveniments de la Setmana Santa”.
També va fer menció d’alguns dels
passos més rellevants de la ciutat com el de l’Oració de l’Hort, la Verge de
les Angoixes o el Davallament de la Creu, on es preguntava que “qui no se sent
cridat a mirar amb ulls de fe i passió al senyor?” i “qui no se sent convidat a
compartir amb Maria els dolors que sent pel seu fill?”.
Pel que fa al caire
de la religiositat, destacà que “Jesús no és l’únic fill de Déu que s’ha fet el
nostre germà, sinó que s’ha fet el nostre servidor” i que cal “contemplar el
senyor i celebrar la seva passió i mort”. Afegí que “un cristià no és únicament
aquell que contempla o celebra, sinó aquell al qual la contemplació i la
celebració el duran a viure” i que “és la celebració cristiana la que ens crida
a viure des de la Pasqua del Senyor”.
L’acte va concloure
amb el lliurament d’un reconeixement al pregoner i d’una fotografia de família
a les escales de l’Ajuntament.
L’endemà, va tenir
lloc l’acte de lliurament dels premis del 12è Concurs de Dibuix, al Centre
d’Interpretació de la Setmana Santa, i en el qual hi participen els diferents
centres escolars de la ciutat. Per la tarda, va tenir lloc el concert de músic
sacra a càrrec del quartet de corda Consort XXI, a l’església de Sant Jaume de
Remolins.
Un altre dels actes
especials previs al Diumenge de Rams, va ser la Cadena Solidària “Donem-nos les
mans”, a favor de les entitats de la ciutat que ajuden als més necessitats.
El Diumenge de Rams
s’inicià amb l’exposició dels Passos de la Processó a la Plaça de la Cinta i
amb la tamborada que es fa cada any en acabar la missa de la Catedral.
La ciutat de Tortosa
compta amb un important conjunt escultòric que conforma els onze passos que
distingeixen la Processó de la Passió, la més rellevant.
El primer pas és el
de “L’Oració de l’Hort”, també anomenat Pas dels Pagesos, on ens mostra la
imatge de Jesús resant tota la nit i acompanyat dels seus dotze apòstols que
estan dormint sota l’ombra de l’olivera, que es podria considerar l’element més
representatiu del pas. El seu autor és Carles Riba, fou construït el 1941 i té
5 figures.
El pas pertany a la
confraria més antiga que participa en els actes de la Setmana Santa, la
Confraria de Sant Antoni dels Pagesos, que deu el seu nom al patró dels animals
i dels pagesos, Sant Antoni Abat.
L’any de fundació de
la Confraria és el 1363, tot i que els seus estatuts daten del segle XVI, al
1586. L’església i actual seu de la confraria és l’actual Centre
d’Interpretació de la Setmana Santa.
Les vestes d’aquesta
confraria vesteixen un hàbit de color verd amb la capa blanca i duen el símbol
gremial al seu escut.
El segon, és el de
“La flagel·lació”, sovint conegut amb el nom de Pas del Roser. El seu autor és
Claudi Rius i el construí el 1945.
Aquest pas, amb 4
figures, pertany a la Confraria de la Mare de Déu del Roser, fundada l’any
1944, i que desfila a totes les processons amb l’estendard propi del pas,
encarregat a les monges del Reial Monestir de la Puríssima Concepció Victòria,
just quatre anys després de la creació del pas. L’hàbit que duen els membres
d’aquesta confraria, ubicada a l’església del Roser, són de color blau fosc amb
una capa blanca i amb un escut que duu l’anagrama de “Maria” envoltat per un
rosari, una corona reial i una rosa.
El tercer pas és el
de “La Coronació d’Espines”, també té 4 figures i és de l’autor Claudi Rius.
Fou fabricat l’any 1948. El pas pretén recrear el passatge evangèlic de Sant
Mateu, on es descriu com Jesucrist fou despullat al Pretori i coronat
d’espines.
L’altre pas de la
Confraria és el de “La verge de les Angoixes”, de l’autor Àngel Acosta i
realitzat l’any 1999. Consta d’una figura central, la de la Mare de Déu, que
reflecteix el gran sofriment i dolor que sent pel destí del seu fill. El més
destacat és l’expressió del seu rostre on es poden observar unes llàgrimes
realçades amb vernís sintètic per donar-li més realisme. També hi destaca una
daga que duu clavada al cor i la corona de plata amb pedres incrustades. Aquest
és l’únic pas que en el seguici de la processional va protegit sota un pal·li.
Els passos pertanyen
a la Confraria de la Puríssima Sang, l’única que en té dos. Aquesta confraria
fou fundada l’any 1558, tot i que, els seus estatuts foren aprovats el 1587. Des
de finals del segle XVI havia tingut una església pròpia, però aquesta fou
enderrocada el segle XX. Actualment, té la seva seu al Col·legi Diocesà de la
Sagrada Família.
Els hàbits d’aquesta
Confraria són de color vermell amb una capa blanca i un escut brodat que duu la
creu i encerclada per la corona d’espines.
El cinquè pas és el
de “Jesús davant Pilat” o “Pas de l’Ecce Homo” i fou elaborat pels Tallers
Salesians de Barcelona el 1942, quan l’alcalde de la ciutat l’encomanà fer.
Consta d’un total de 5 figures.
El pas, pertany a la
Confraria de l’Av. de Santa Clara, que fou fundada l’any 1996 per l’associació
de veïns del barri de Santa Clara amb l’objectiu d’acompanyar aquest pas que no
tenia confraria des de feia temps. La majoria dels seus membres són veïns del
barri que pertany al monestir de les clarisses. La seva vesta està inspirada en
l’hàbit de les monges d’aquesta ordre i és de color marró fosc amb la capa de
color beix i que duu un escut brodat amb la figura de Jesús.
El sisè pas és el de
“Jesús de la Passió”, conegut com el Pas del Natzarens, i va ser construït per
Claudi Rius l’any 1942. Consta d’una figura central, la de Jesús amb la Creu a
l’esquena. Aquest pas es va inaugurar després de la guerra, ja que l’existent
fins aleshores, havia desaparegut. L’anterior comptava amb més figures, i una
d’elles era “l’Espieta”, tan característica de la Setmana Santa d’aquella
època.
Aquest pas pertany a
la Confraria dels Natzarens de Jesús de la Passió, que té els seus orígens en
els Antics alumnes dels Germans en les Escoles Cristianes. La confraria es
fundà l’any 1930, en el qual participà per primer cop en la processó del
Diumenge de Rams.
El seu hàbit és de
color morat i duu una creu brodada amb la corona d’espines. També porten un
cinturó blanc amb els set nusos.
El setè pas és “El
Despullament”, també anomenat Pas del Sagrat Cor, elaborat per Àngel Acosta el
2004. Consta de tres figures i no es considera una rèplica de l’anterior
desaparegut durant la guerra, ja que aquell contenia cinc figures.
Aquest pas pertany a
la Confraria del Sagrat Cor de Jesús, fundada l’any 1999 i que deu el seu nom a
la gran devoció que el poble de Jesús sempre ha tingut al Sagrat Cor.
Els seus primers
confrares es van proposar recuperar aquest pas que s’havia perdut durant la
guerra. Les seves vestes duen un hàbit de color siena brillant amb la capa de
color negre i amb un escut del Sagrat Cor brodat.
El vuitè pas és “Ecce Mater Tua”, és a dir, “Heus aquí la
teva mare”, de l’autor Innocenci Soriano-Montagut. El pas, també anomenat Pas
del Patronat, es va construir el 1958 i consta de tres figures.
El pas pertany a la
Confraria Maria Immaculada. L’any 1619 es fundà una confraria sota l’advocació
de Maria Immaculada a l’església Sant Antoni dels Pagesos. No es tornà a
recuperar fins en temps de la postguerra, quan els membres del Patronat Obrer
de la Sagrada Família van decidir donar-li una nova vida i recuperar el seu pas
el 1958. Aquell mateix any ja va se’l va poder veure desfilant pels carrers de
la ciutat, tot i que, no va ser finalitzat fins el 1959, moment en el qual
incorporà la seva última figura, la Mare de Déu.
Les vestes llueixen
un hàbit de color blanc amb una capa i un cíngol de color blau cel. Porten
guants de color blanc.
El novè pas és el
“Crist Crucificat” o “Crist de la Puríssima”. Originàriament, aquest pas fou construït
per Fray Humile de Petràlia, el 1635. Durant la guerra, el van intentar cremar
i el van lligar amb unes cordes però finalment no van poder endur-se’l. Molt
temps després, el van trobar a la mateixa església i no s’havia cremat.
Actualment, es conserva al convent de la Puríssima Concepció Victòria. El 1954
es va realitzar una còpia per part dels germans Aleixendri i aquesta és la que
actualment conté el pas. A més, el pas conté una relíquia amb un petit fragment
de les cordes amb les quals van lligar el Crist i també altres relíquies, com
la de Gil de Frederic.
El pas pertany a la
Confraria del Sant Crist de la Puríssima fundada l’any 1659 per tal de portar i
custodiar la imatge del Crist, que és invocat per demanar pluges. El pas no
havia participat mai en la processó del Diumenge de Rams i no va ser fins
acabada la Guerra Civil que començà a sortir-hi. El vestit de les vestes
d’aquesta confraria vol imitar l’hàbit de les monges del convent i és de color
blanc amb una capa negra i un cordó del mateix color que duu els nusos
franciscans i el rosari.
El desè pas és “El
davallament de la creu”, conegut per la ciutadania com a Pas de la Banca perquè
la Confraria va tenir el seu màxim esplendor en el ressorgiment del Banc
d’Espanya i en la fundació del Banc de Tortosa, en 1881. Fou creat per Enric
Monjo el 1952.
Aquest és el pas més
representatiu, ja que conté un total de set figures, les quals, són de mida
real. A diferència de tots els altres, els seus colors són molt vistosos,
sobretot, en les seves vestidures. Per tal de ressaltar l’expressió, el volum i
els colors es fa un acabat amb àcids corrosius, aplicats amb molta cura, per
tal de destacar-ne l’or. La seva escultura més rellevant és la de Maria
Magdalena, ja que es troba reproduïda a la Catedral de Washington. A més, el
pas consta de la calavera d’Adam i un conjunt de claus molt antics pertanyents
d’una església i que van ser una donació per al conjunt escultòric.
Des de l’any passat,
el pas compta amb una relíquia pròpia elaborada amb jaspi de la Cinta i que té
un gravat de la petxina dels pelegrins del Camí de Sant Jaume. La peça vol ser
una reproducció de l’escut franciscà i compta amb relíquies de Francesc
d’Assís, Enric d’Ossó, de Mossèn Sol, Rosa Mª Moles i la beata Mª Cinta
Patrocinio.
Aquest pas pertany a
la Confraria de les Cinc Llagues, fundada l’any 1930, i degut al seu pes, és
dut per vuit confrares en totes les processons. La seva advocació religiosa
està relacionada amb l’ordre dels franciscans i data del segle XIII, en plena
Baixa Edat Mitjana. La confraria no es fundà fins el 1930, moment d’importància
del sector bancari, i fou fundada per persones vinculades en aquest sector.
Durant el període de
la Guerra Civil, aquest pas també es va perdre i no va ser fins el 1950 que es
començà a construir-se el nou. L’obra va ser pagada a partir de les aportacions
dels bancs i caixes d’estalvi de la ciutat i per les quotes dels confrares.
Coincidint amb la inauguració del pas van decidir confeccionar uns nous hàbits.
El 1995, es provocà intencionadament un incendi que va perjudicar la
plataforma, els guarniments i la instal·lació elèctrica del pas.
Afortunadament, les figures no van patir cap desperfecte.
L’any 1997, es
constitueix la Germandat de les Cinc Llagues, que obté el reconeixement jurídic
i del Bisbat de Tortosa. A més, la confraria també té l’estendard més antic.
Les vestes de la confraria duen una túnica grisa amb un cordó vermell que té
els set nusos franciscans. La capa i el capirot són negres i duen l’escut
brodat a l’alçada del pit i a la banda esquerra de la capa.
L’onzè i últim pas és
el de “La Pietat” o Pas de la Passió, i va ser construït el 1941, per Innocenci
Soriano-Montagut. Consta de dues figures i, principalment destaca per les
vestidures de la Mare de Déu que contenen tocs de pa d’or imitant una tècnica antiga.
Aquest pas pertany a
la Confraria de la Mare de Déu dels Dolors, fundada al 1724. Aquesta confraria
disposava d’una església pròpia situada al davant del Convent de la Puríssima i
des dels seus orígens, el seu objectiu ha estat commemorar els sofriments de
Maria. Fins l’any 1936 s’hi guardaven la majoria de passos de la ciutat. El
paper de la Confraria ha estat força important a la nostra ciutat, ja que des
del 1806 que es responsabilitza de l’organització de la Processó de la Passió.
La Confraria de la
Mare de Déu dels Dolors havia estat una de les més nombroses del territori
perquè aplegava confrares i penitents vinguts d’altres confraries. Les seves
vestes vesteixen un hàbit i un cinturó de color negre. Al pit duen brodat
l’emblema dels Set Dolors de Maria, un cor travessat per set espases.
Tradicionalment, el vestit s’anava enriquint amb diversos brodats daurats.
La tarda del Diumenge
de Rams va tenir lloc la processó per excel·lència de la Setmana Santa
tortosina, la Processó de la Passió o Processó del Diumenge de Rams.
Els seus orígens es
remunten a l’any 1806, en el qual es creu que la processó, ja existent dels
Disciplinats, organitzada per la Confraria de la Puríssima Sang, havia anat
incorporant altres associacions gremials des del segle XVI.
D’altra banda, la
Confraria de la Mare de Déu dels Dolors, a poc a poc, com a d’altres ciutats,
va voler implantar un acte relacionat amb la seva devoció. En aquest any es
decideix fusionar ambdós actes per fer-ne un de molt més significatiu i
rellevant. Tota aquesta informació però, és molt escassa perquè la majoria de
documents es van perdre durant la guerra.
A partir d’aquell
moment, la processó va adquirir una singularitat pròpia que s’ha mantingut fins
als nostres dies. A més, des d’aleshores, compta amb una participació popular
on es mostren els costums i tradicions dels tortosins. De mica en mica, es va
produir un increment de visitants, tot i que, s’ha de reconèixer que aquesta
processó ha hagut de passar períodes molt bons i d’altres de decadència. Per
tal de millorar-la, es van començar a reconstruir els passos perduts per la
guerra i van passar de ser duts pels portants, a convertir-se en grans passos
duts en una plataforma semblant a les carrosses.
Actualment, la
processó és organitzada per part de l’Agrupació de Confraries de la Setmana
Santa. Es conserva el format instaurat en aquella època, tot i que, s’hi han
anat afegint alguns canvis. A la processó, hi participen totes les confraries
amb els seus respectius passos i estendards. També compta amb la participació
de la Creu dels Improperis i l’estendard de l’Agrupació de Confraries, que es
dut per un membre de la confraria i pels borlistes designats cada any.
S’inicia amb els
Armats de la Sang de Reus, liderats pel capità manaia. També hi participa la
Banda de Cornetes, Gaites i Timbals de la Reial Germandat de Jesús de Natzarè,
de Tarragona; la Banda de cornetes i tambors “Verge de la Misericòrdia”, de
Reus; la Banda de Tambors del Sagrat Cor de Jesús, la Banda de Tambors de la
Immaculada, “Els Batecs” o la Banda de la Confraria del Crist dels Mariners, de
Vinaròs.
A més, com a cloenda,
hi desfilen les autoritats de la ciutat amb l’acompanyament de la Banda
Municipal de Música de Tortosa. La processó també és única pel fet de conservar
la tradició llevantina d’obsequiar al públic amb caramels, per tal de treure el
mal gust de boca produït per la visió dels sofriments del Nostre Senyor,
representats als passos.
La setmana començà
amb un taller de manualitats on els nens han pogut elaborar els seus propis titelles
de natzarens i mitjançant el joc i la dinàmica, s’han pogut apropar més a la
Passió i als seus trets característics.
Dimarts, es va fer el tradicional
Concert de Música Sacra, a càrrec del Grup de Cambra Celestial, a la Cripta de
la Reparació. Els diners recaptats en la venda d’entrades del concert es
destinaran a favor de Càritas.
Pel que fa a dimecres, es va
inaugurar l’exposició fotogràfica “La Setmana Santa des de l’objectiu d’un
fotògraf. Paco Boluña”.
L’acte es va emmarcar dintre del
Cicle de conferències de la Confraria dels “Hermanos de la Salle”, en el qual
van voler dirigir aquest reconeixement al fotògraf Paco Boluña, ex-alumne del
Col·legi de la Salle de Tortosa.
La presentació va comptar amb la
presència de la presidenta de l’Agrupació de Confraries de la Setmana Santa,
Cinta Fontanet, que va voler agrair la participació dels ex-alumnes del
Col·legi de la Salle en la Setmana Santa, un any més.
La regidora de l’àrea de Serveis a
les persones, Anna Algueró, explicà que aquesta “és una conferència diferent
que ens mostra les diferents visions de la Setmana Santa”. Va agrair la
iniciativa de “Los Hermanos de la Salle” i també la col·laboració del Centre
d’Interpretació de la Setmana Santa per haver acollit l’exposició.
Per la seva banda, el fotògraf, Paco
Boluña, va parlar de la seva afició per la fotografia, on deia, que “vaig
començar a aficionar-me al final de la meva estada al Col·legi de la Salle”.
També explicà que el nostre dia a dia “és ple de casualitats” i que “s’ha
d’estar pendent de quan s’ha de fer una bona foto”.
De l’exposició, destacà que tot i
ser de la Setmana Santa, hi apareixien pocs passos, ja que, s’havia centrat en
les persones protagonistes d’aquests esdeveniments, sobretot, els nens.
Finalment, encoratjà a la ciutadania dient que “gaudeixin de l’exposició al
igual que jo ho faig fent fotos”.
La nit del Dijous Sant és la més
emblemàtica i impactant de tota la Setmana Santa de Tortosa, i és que quan
falta poc més de mitja hora per a les 24:00h, els carrerons del Casc Antic de
la ciutat s’omplen de gom a gom i són un anar i venir de gent, molts d’ells
tortosins, tot i que també hi trobem visitants vinguts d’arreu, que,
aspectants, esperen l’arribada del Sant Crist de la Puríssima a la Plaça de la
Immaculada, tot un indici perquè s’iniciï la Processó del Silenci.
Aquesta processó ha hagut de passar
per diferents moments, ja que a causa de la fusió de les
processons esmentada anteriorment, va acabar desapareixent. No fou fins el 1996
que es va decidir recuperar aquesta processó que, tradicionalment, desfilava
pels carrers de la ciutat a partir de les dotze de la nit i comptava amb la
participació de totes les confraries i dels passos de “L’Oració de l’Hort”, “La
Mare de Déu de les Angoixes” i el de “Jesús de la passió”. Des del 2004 ençà,
es va decidir recuperar els seus orígens, i la processó també s’ha convertit en
un dels principals atractius de la Setmana Santa tortosina, degut a la seva
espectacularitat.
La processó, com ja
hem dit, s’inicia a la Plaça de la Immaculada sota un únic so, el dels tambors
de les confraries que l’encapçalen i la tanquen. Entre ells, hi desfila el “Sant
Crist de la Puríssima” i la “Creu dels Improperis”, portats per diversos
confrares a les espatlles. Un dels llocs més emblemàtics per veure-la és a la
Plaça de l’Absis, on a mesura que s’aproxima la processó, s’apaguen els llums i
es presencia l’espectacularitat, tant visual com sonora del conjunt.
Un altre moment molt
recomanable és el seu final, que té lloc al Convent de la Puríssima Concepció
Victòria, i compta amb l’entrada del “Sant Crist de la Puríssima” i de tots els
estendards de les confraries.
A l’exterior del
convent se situen tots els tamborers de les confraries formant un passadís per
on passen el “Sant Crist de la Puríssima” i la “Creu dels Improperis”. Un cop
entra al convent, és col·locat en una plataforma per tal que la gent pugui
apropar-s’hi per venerar-lo.
Divendres Sant, el
darrer dia de la festivitat del calendari litúrgic, s’inicia amb el tradicional
Via Creus, al Calvari de Santa Clara, i prossegueix amb la Processó del Sant
Enterrament, que simultàniament, també es celebra al poble veí de Jesús.
Els seus orígens cal
situar-los a mitjans del segle XVI, quan un canonge de la Seu de Tortosa
establí que se celebrés una processó cada Divendres Sant i que aquesta, fos
organitzada pels canonges de la Seu i sortís de la Catedral. Hi ha documents
que demostren que la muller del vescomte de Castellbò, Oliver de Boteller, ja
organitzava una processó per aquesta data i amb sortida des de la Catedral.
Actualment, la
processó l’organitza l’Agrupació de Confraries de la Setmana Santa i compta amb
la participació dels passos que escenifiquen la mort de Jesús i el pas del
“Crist Jacent del Sant Sepulcre de la Catedral”, acompanyat pels natzarens,
magdalenes i penitents.
Els passos que
conformen les nostres processons, els seus elements més característics i una
exposició permanent que compta amb una mostra de cadascun dels hàbits
característics de cada confraria, es poden visitar durant la resta de l’any al
Centre d’Interpretació de la Setmana Santa, ubicat a l’antiga Església de Sant
Antoni Abat, al C/Montcada.
Aquesta església
havia estat propietat dels pagesos que la van adquirir per a la seva confraria.
Actualment, està restaurada perquè es va cremar durant la guerra i l’únic que
en queda d’aquella època són algunes de les pintures que hi ha en un arc de la
primera capella, obra del pintor Antonio Cerveto.
La Setmana Santa de
la ciutat de Tortosa ha anat creixent i s’ha anat consolidant al llarg dels
anys fins al punt d’haver acabat consolidant-se com un atractiu turístic més.
De fet, tots aquests detalls i el seu espectacular conjunt escultòric és allò
que la fa tan especial i l’acaba distingint d’altres que hi tenen lloc a
Catalunya.
Tortosa, Terres de
l’Ebre, 6 d’abril de 2015
Redactat per: Irene
López
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada