Com ja és tradició,
el dia anterior al Diumenge de Rams, es duu a terme el Pregó de la Setmana
Santa, que enguany va ser a càrrec del Dr. Josep Mª Franquet i Bernis, director
del Centre Associat de la UNED a Tortosa i director del campus nord-est de la
UNED (Catalunya i Balears). El pregó, que es fa al Saló de Plens de la Casa
Consistorial, fou presidit per l’alcalde de la ciutat, Ferran Bel; el vicari
general de la Diòcesi de Tortosa, José Luís Arín; la presidenta de l’Agrupació
de Confraries de la Setmana Santa, Cinta Fontanet i la resta dels membres de la
Corporació Municipal i d’autoritats de la ciutat.
L’alcalde, Ferran
Bel, va agrair a les confraries l’elecció del Dr. Josep Mª Franquet com a
pregoner, ja que va ser un servidor de la ciutat i sempre està disposat a fer
coses per Tortosa.
Pel que fa a
Franquet, titllà “d’extraordinària i brillant” la tasca que han dut a terme des
de l’Agrupació de Confraries en la conservació dels passos.
Explicà que “per
descriure la nostra Setmana Santa, el millor és llegir el capítol del llibre
del Mestre Moreira que és el que millor descriu totes les seves
particularitats”.
Destacà alguns dels
detalls de les processons que s’han viscut a la ciutat, com el fet que el
capità manaia, que encapçalava la processó, fes maniobres espectaculars amb la
bandera, però que, sovint, es veien perjudicades pel factor tant característic
de les nostres terres, el vent.
També explicà
detalladament la història dels passos de les diverses confraries i recità 4
poemes: en català, de Salvador Espriu; en castellà, de Lope de Vega; un altre
en francès i finalment, “Com el temps passa”, en anglès.
L’alcalde de la
ciutat fou l’encarregat de cloure l’acte i va voler agrair al pregoner tots els
records i vivències que va explicar.
D’altra banda, va
recomanar la visita a l’Exposició fotogràfica dels passos de Setmana Santa del
36, situada al Centre d’Interpretació de la Setmana Santa.
Tant l’alcalde, com
la presidenta de l’Agrupació de Confraries, van informar que els dies 6,7 i 8
de febrer de l’any vinent, Tortosa serà la seu del VII Congrés de
Congregacions, Confraries i Germandats de Setmana Santa de Catalunya. El
Congrés serà organitzat per l’Agrupació de Confraries de Setmana Santa de
Tortosa, la qual està molt agraïda pel fet d’haver assolit aquesta fita que
serà clau per tal de donar a conèixer la ciutat arreu del territori i que, de
ben segur, promocionarà el nostre ric patrimoni cultural.
L’església de Sant
Antoni Abat, situada al carrer Montcada, actualment acull el Centre
d’Interpretació de la Setmana Santa, on s’exhibeixen els diferents passos de
les respectives confraries de la Processó de la Setmana Santa de Tortosa,
l’Exposició fotogràfica dels passos del 36 i una mostra de tots els hàbits de
les confraries.
Aquesta església,
antigament havia estat propietat dels pagesos que la van adquirir per a la seva
confraria. El 1875, Enric d’Ossó organitzà el moviment Teresià Apostolat en
aquesta església. Actualment, està restaurada perquè es va cremar durant la
guerra i l’únic que en queda d’aquella època són algunes de les pintures que hi
ha en un arc de la primera capella, obra del pintor Antonio Cerveto.
La nostra processó
compta amb un total d’onze passos i de deu confraries. Tots els passos, excepte
el que pertany a l’EMD de Jesús, es poden visitar durant tot l’any al Centre
d’Interpretació de la Setmana Santa, on s’explica la història de cada pas i
confraria. A més, es pot visitar una exposició permanent que compta amb una
mostra de cadascun dels hàbits característics de cada confraria, i que, molts
d’ells, han estat donacions dels familiars d’importants confrares.
El primer pas és el
de “L’Oració de l’Hort”, on ens mostra la imatge de Jesús resant tota la nit i
acompanyat dels seus dotze apòstols que estan dormint sota l’ombra de l’olivera,
que es podria considerar l’element més representatiu del pas. El seu autor és
Carles Riba i fou construït el 1941. El pas consta de 5 figures de fusta
policromada a base d’oli amb pigments. Els vestits d’aquestes estan fets de
cartró pedra. El pas pertany a la confraria més antiga que participa en els
actes de la Setmana Santa, la Confraria de Sant Antoni dels Pagesos, fundada
l’any 1363.
El segon, és el de
“La flagel·lació”, el seu autor és Claudi Rius i el construí el 1945. El pas
consta de 4 figures fetes de blanc d’Espanya i decorades amb colors i pigments.
Aquest pas pertany a la Confraria de la Mare de Déu del Roser, fundada l’any
1944.
El tercer pas és el
de “La Coronació d’Espines” i és de l’autor Claudi Rius. Fou fabricat l’any
1948. També té 4 figures que han estat decorades amb diversos pigments i amb pa
de plata per fer les armadures. El pas pertany a la Confraria de la Puríssima
Sang, l’única que té dos passos. Aquesta confraria fou fundada l’any 1558 i des
de finals del segle XVI havia tingut una església pròpia, però aquesta fou
enderrocada el segle XX.
L’altre pas, que
pertany a la confraria és el de “La verge de les Angoixes”, de l’autor Àngel
Acosta i realitzat l’any 1999. Consta d’una figura central esculpida en fusta.
El més destacat és l’expressió del seu rostre on es poden observar unes
llàgrimes realçades amb vernís sintètic per donar-li més realisme.
El cinquè pas és el
de “Jesús davant Pilat” i fou elaborat pels Tallers Salesians de Barcelona el
1942, quan l’alcalde de la ciutat el va encomanà fer. El pas consta de cinc
figures fetes de blanc d’Espanya i pintades a base d’olis i pigments. En els
seus vestits es va utilitzar la tècnica del puntejat.
El pas, pertany a la
Confraria de l’Av. de Santa Clara, que fou fundada l’any 1996 per l’associació
de veïns del barri de Santa Clara amb l’objectiu d’acompanyar aquest pas que no
tenia confraria des de feia temps. La majoria dels seus membres són veïns del
barri que pertany al monestir de les clarisses. La seva vesta està inspirada en
l’hàbit de les monges d’aquesta ordre.
El sisè pas és el de
“Jesús de la Passió”, construït per Claudi Rius l’any 1942. Consta d’una figura
principal feta a base de fusta i amb preparació de blanc d’Espanya. Aquest pas
pertany a la Confraria dels Natzarens de Jesús de la Passió, que té els seus
orígens en els Antics alumnes dels Germans en les Escoles Cristianes. La
confraria es fundà l’any 1930, en el qual participà per primer cop en la
processó del Diumenge de Rams. No es va poder restablir la confraria fins després
de la guerra. L’any 1942, es va inaugurar el seu nou pas.
El setè pas és “El
Despullament”, d’Àngel Acosta. El pas va acabar d’elaborar-se el 2004. Consta
de tres figures i la central és de fusta samanguila policromada i té una alçada
d’1,8 metres. Aquest pas pertany a la Confraria del Sagrat Cor de Jesús,
fundada l’any 1999 i que es proposà recuperar aquest pas que s’havia perdut
durant la guerra.
El vuitè pas és “Ecce
Mater Tua”, és a dir, “Heus aquí la teva mare”, de l’autor Innocenci Soriano
Montagut. El pas es va construir el 1958 i consta de tres figures esculpides
amb fusta. Els seus vestits consten d’una elaborada policromia que imiten
l’estofat d’or i amb un acabat de betum de judea per donar-li un toc envellit.
El pas pertany a la Confraria Maria Immaculada. L’any 1619 es fundà una
confraria sota l’advocació de Maria Immaculada a l’església Sant Antoni dels
Pagesos. No es tornà a recuperar fins en temps de la postguerra, quan els
membres del Patronat Obrer de la Sagrada Família van decidir donar-li una nova
vida i recuperar el seu pas el 1958.
El novè pas és el
“Crist Crucificat” o “Crist de la Puríssima”. Originàriament, aquest pas fou
construït per Fray Humile de Petralia, el 1635. Durant la guerra, el van
intentar cremar i el van lligar amb unes cordes però finalment no van poder
endur-se’l. Molt temps després, el van trobar a la mateixa església i no
s’havia cremat. Actualment, es conserva al convent de la Puríssima Concepció
Victòria. El 1954 es va realitzar una còpia per part dels germans Aleixendri i
aquesta és la que actualment conté el pas. La seva figura és de fusta tallada i
està tenyit amb vernís de color noguera per imitar el pas del temps i
l’oxidació. La corona està formada per trossos d’esbarzer embolcallats. A més,
el pas conté una relíquia amb un petit fragment de les cordes amb les quals van
lligar el Crist i també altres relíquies, com la de Gil de Frederic. El pas
pertany a la Confraria del Sant Crist de la Puríssima fundada l’any 1659 per
tal de portar i custodiar la imatge del Crist, que és invocat per demanar
pluges. El pas no havia participat mai en la processó del Diumenge de Rams i no
va ser fins acabada la Guerra Civil que començà a sortir-hi. El vestit de les
vestes d’aquesta confraria vol imitar l’hàbit de les monges del convent.
El desè pas és “El
davallament de la creu”, del 1952. Fou creat per Enric Monjo. Aquest és el pas
més representatiu, ja que conté un total de set figures, les quals són de mida
real i estan fetes amb blanc d’Espanya. A diferència de tots els altres, conté
una important policromia d’influència castellana. Els seus colors són molt
vistosos i també compten amb pigments de pa d’or i de plata en les seves
vestidures. Per tal de ressaltar l’expressió, el volum i els colors es fa un
acabat amb àcids corrosius, aplicats amb molta cura, per tal de destacar-ne
l’or. A més, el pas consta de la calavera d’Adam i un conjunt de claus molt
antics pertanyents d’una església i que van ser una donació per al conjunt
escultòric.
Des d’aquest any, el
pas de la confraria ja compta amb una relíquia pròpia elaborada amb jaspi de la
Cinta i que té un gravat de la petxina dels pelegrins del Camí de Sant Jaume.
La peça vol ser una reproducció de l’escut franciscà i compta amb relíquies de
Francesc d’Assís, Enric d’Ossó, de Mossèn Sol, Rosa Mª Moles i la beata Mª
Cinta Patrocinio.
Aquest pas pertany a
la Confraria de les Cinc Llagues, fundada l’any 1930, i degut al pes de les
seves figures, és dut per 8 confrares en totes les processons. La seva
advocació religiosa està relacionada amb l’ordre dels franciscans i data del
segle XIII, en plena Baixa Edat Mitjana. La confraria no es fundà fins el 1930,
moment d’importància del sector bancari i fou fundada per persones vinculades
en aquest sector. Durant el període de la Guerra Civil, aquest pas també es va
perdre i no va ser fins el 1950 que es començà a construir-se el nou. L’obra va
ser pagada a partir de les aportacions dels bancs i caixes d’estalvi de la
ciutat i per les quotes dels confrares. Coincidint amb la inauguració del pas
van decidir confeccionar uns nous hàbits.
El 1995, es provocà
intencionadament un incendi que va perjudicar la plataforma, els guarniments i
la instal·lació elèctrica del pas. Afortunadament, les figures no van patir cap
desperfecte. L’any 1997, es constitueix la Germandat de les Cinc Llagues, que
obté el reconeixement jurídic i del bisbat de Tortosa. A més, la confraria
també té l’estendard més antic.
L’onzè pas és el de
“La Pietat”, construït el 1941 per Innocenci Soriano Montagut. Consta de dues figures
fetes de blanc d’Espanya i recobertes amb diversos pigments. En destaquen les
vestidures de la Mare de Déu que contenen tocs de pa d’or imitant la tècnica
antiga de l’estofat en la seva acurada ornamentació. Aquest pas pertany a la
Confraria Mare de Déu dels Dolors, fundada al 1724. Aquesta confraria disposava
d’una església pròpia situada al davant del Convent de la Puríssima. Fins l’any
1936 s’hi guardaven la majoria de passos de la ciutat.
La primera processó
que té lloc al nostre territori és la Processó de la Passió o la Processó del
Diumenge de Rams i és la més rellevant de la ciutat. Els seus orígens es
remunten a l’any 1806, en el qual es creu que la processó, ja existent dels
Disciplinats, organitzada per la Confraria de la Puríssima Sang, havia anat
incorporant altres associacions gremials des del segle XVI.
D’altra banda, la
Confraria de la Mare de Déu dels Dolors, a poc a poc, com a d’altres ciutats,
va voler implantar un acte relacionat amb la seva devoció. En aquest any es
decideix fusionar ambdós actes per fer-ne un de molt més significatiu i
rellevant. Tota aquesta informació però, és molt escassa perquè la majoria de
documents es van perdre durant la guerra.
A partir d’aquell
moment, la processó va adquirir una excel·lència i singularitat pròpies. A més,
compta amb una participació popular on es mostren els costums i tradicions dels
tortosins. Es va produir un increment de visitants, tot i que, s’ha de
reconèixer que aquesta processó ha hagut de passar períodes molt bons i
d’altres de decadència. Per tal de millorar-la es van començar a reconstruir
els passos perduts per la guerra i van passar de ser duts pels portants, a
convertir-se en grans passos duts en una plataforma semblant a les carrosses.
Actualment, la
processó és organitzada per part de l’Agrupació de Confraries de la Setmana
Santa. Es conserva el format instaurat en aquella època, tot i que, s’hi van
afegir alguns canvis. A la processó hi participen totes les confraries amb els
seus respectius passos i estendards. També compta amb la participació de la
Creu dels Improperis i l’estendard de l’Agrupació de Confraries, que es dut per
un membre de la confraria i pels borlistes designats cada any.
S’inicia amb els
soldats romans liderats pel capità manaia. A més, com a cloenda, hi desfilen
les autoritats de la ciutat amb l’acompanyament de la Banda Municipal de Música
de Tortosa. La processó també és única pel fet de conservar la tradició
llevantina d’obsequiar al públic amb caramels, per tal de treure el mal gust de
boca produït per la visió dels sofriments del Nostre Senyor, representats als
passos.
Degut a la fusió de
les processons esmentada anteriorment, va desaparèixer la processó que se
celebrava Dijous Sant. No obstant, el 1996 es recuperà aquesta processó, la
Processó del Silenci, que desfilava pels carrers de la ciutat a partir de les
dotze de la nit i que comptava amb la participació de totes les confraries i
dels passos de “L’Oració de l’Hort”, “La Mare de Déu de les Angoixes” i el de
“Jesús de la passió”. Des del 2004 ençà, es va decidir recuperar els seus
orígens, i la processó també s’ha convertit en un dels atractius principals de
la Setmana Santa tortosina, degut a la seva espectacularitat.
La processó
transcorre pels carrers de la ciutat, especialment, els del casc antic, amb
l’únic so dels tambors de les confraries que l’encapçalen i la tanquen. Entre
ells, hi desfila el “Sant Crist de la Puríssima” i la “Creu dels Improperis”,
portats per diversos confrares a les espatlles. Un dels llocs més emblemàtics
per veure-la és a la Plaça de l’Absis, on a mesura que s’aproxima la processó,
s’apaguen els llums i es presencia l’espectacularitat, tant visual com sonora
del conjunt.
L’altre lloc més
emotiu és el seu final, que té lloc al Convent de la Puríssima Concepció Victòria,
i compta amb l’entrada del “Sant Crist de la Puríssima” i de tots els
estendards de les confraries. A l’exterior del convent se situen tots els
tamborers de les confraries formant un passadís per on passen el “Sant Crist de
la Puríssima” i la “Creu dels Improperis”. Un cop entra al convent, és
col·locat en una plataforma per tal que la gent pugui apropar-s’hi per
venerar-la.
Divendres Sant, té
lloc la Processó del Sant Enterrament. Els seus orígens cal situar-los a
mitjans del segle XVI, quan un canonge de la Seu de Tortosa establí que se
celebrés una processó cada Divendres Sant i que aquesta, fos organitzada pels
canonges de la Seu i sortís de la Catedral. Hi ha documents que demostren que
la muller del vescomte de Castellbò, Oliver de Boteller, ja organitzava una
processó per aquesta data i amb sortida des de la Catedral.
Actualment, la
processó l’organitza l’Agrupació de Confraries de la Setmana Santa i compta amb
la participació dels passos que escenifiquen la mort de Jesús i el pas del
“Crist Jacent del Sant Sepulcre de la Catedral”, acompanyat pels natzarens,
magdalenes i penitents.
A més, al voltant de
tots aquests actes de la Setmana Santa, es realitzen altres activitats com el
Concert de Música Sacra, les conferències organitzades per les confraries, la
Tamborada del Diumenge de Rams, les variades exposicions o l’anual Concurs de
Dibuix.
Aquest any, ha estat
el primer cop que s’ha fet una encesa de llums, anomenada “Passió i
Solidaritat”, que consistia en apadrinar una espelma i fer una creu a la Plaça
de la Cinta, en acabar el Concert de la Catedral. Els diners recollits en
aquest acte es van destinar a les entitats benèfiques de Càritas i Creu Roja.
Aquestes són les
principals característiques de la Setmana Santa de la nostra ciutat que la fan
única i ben especial.
Tortosa, Terres de
l’Ebre, 22 d’abril de 2014
Redactat per: Irene
López
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada